تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جلوه‌های دیداری شهر

  • کد خبر: ۸۸۳۱۵
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
جلوه‌های دیداری شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

زیباسازی شهر همواره از دو بعد کارکردی و بصری مورد مطالعه و توجه قرار می‌گیرد. بعد کارکردی به جنبه‌های عملکردی و بعد بصری به مقولاتی همچون رنگ، فرم، سازه و ترکیب فضا و محیط می‌پردازد. هرچند در سال‌های اخیر در کلان شهر‌های کشور این امر بیشتر از گذشته مورد توجه و دقت مدیران شهری قرار گرفته است، هنوز تا دستیابی به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری داریم.

اگر کمی در شهر چرخ بزنید و با دقت این موضوع را دنبال کنید، درخواهید یافت که آلودگی برخی رنگ ها، سازه ها، ساخت‌ها و نماد‌ها چشمان شما را آزار می‌دهد، این درحالی است که قرن‌ها به خصوص در دوره صفویان، ایران کشوری مدرن در حوزه معماری بوده است و هم اینک آثار ارزشمند و فاخر فراوانی از زمان‌های دور به صورت چشم نواز و درخشان مقابل چشم شهروندان و گردشگران برخی شهر‌های ما دلربایی می‌کند.

اگر قرار است کالبد شهری «تجلیگاه معماری اسلامی و اصیل ایرانی» باشد، «سامان دهی جلوه‌های بصری شهر» را مدیران و شهروندان باید به صورت جدی دنبال کنند.

در کشور‌های توسعه یافته معمولا ساخت وسازها، تبلیغات شهری و تصاویر موجود و منصوب در خیابان ها، طبق قواعد شهرسازی استقرار یافته اند و هرمحله براساس بافت شهری خود، تبلیغات خاصی دارد؛ امری که حتی در رنگ بندی ساختمان‌ها نیز رعایت می‌شود.

اما به دلیل نبود معیاری خاص، این مهم کماکان پاشنه آشیل زیباسازی بسیاری از شهر‌های ماست. از مجسمه ها، پلاک‌ها و تابلو‌های رنگارنگ و در اندازه‌های ناهمگون در و دیوار و مغازه‌ها بگیرید تا بهره‌مند نبودن از طراحی‌های منسجم در ساخت وسازها، آرایش منطقی معابر و برج‌ها و... که جلوه‌های بصری را با اختلال مواجه کرده است، باید این موضوع به دلیل اثر ناخودآگاهی که بر آرامش ذهن مردم و زیبایی محیط می‌گذارد، مورد توجه قرار گیرد. مقابله قانونی با افرادی که این مهم را نقض می‌کنند، نیز باید در دستورکار جدی دست اندرکاران باشد.

فراموش نکنیم آنچه در برابر دیدگان عموم مردم قرار می‌گیرد، ماهیت اجتماعی دارد؛ هرچند امری خصوصی انگاشته شده است.

کلام آخر اینکه شهر باید به «سلامت بصری» برسد. این مهم یک عزم و اقدام همگانی ازسوی مدیران شهری، هنرمندان، مردم و کارشناسان حوزه شهرسازی را مطالبه می‌کند. «پیرایش شهر، بهبود سیمای رنگی، زیباسازی منظر و گرافیک شهری» در جهت ایجاد آرامش بصری و نشاط ذهنی شهروندان، اهمیت فراوانی دارد که به تدریج با ایجاد نظم در طراحی و کاهش آلودگی‌های دیداری حاصل‌ می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->